Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vůz vlakové pošty

21. 9. 2016

Tento vůz je majetkem Poštovního muzea a deponován v Železničním muzeu Lužná u Rakovníka.

Mezi tzv. ambulantní pošty byly zařazeny také vozy vlakové pošty.

Podle neúplných informací je vagon původně německý, vyroben asi v roce 1929 ve vagónce Bautzen (Budyšín).

Do majetku ČSD se dostal patrně jako válečný konfiskát. Naposledy byl zařazen v okrsku Jihozápadní dráhy ČSD

Po jeho restaurování v roce 1999 v Železničních opravnách v Krnově byl vůz plně provozuschopný.

P O P I S   V O Z U

Vůz řady F je dvounápravový poštovní vůz s dřevěnou kostrou skříně určený pro přepravu pošty v osobních vlacích do rychlosti 80 km / hod.. Vůz má dvě nápravy s kluznými ložisky. Brzda vozu je soustavy Westinghous.

Spodek vozu je nýtovaný z válcových nýtovaných profilů.

Skříň vozu je dřevěná, zevnitř obložená peřejkami, zevně oplechovaná. Půdorysně je uvnitř rozdělena na výpravnu uzávěrů a výpravnu závěrů, z které je současně, z bočnice proti kamnům, vchod z dělící příčky na WC. Vedle vchodu na toaletu je umístěn vestavěný šatník. V dělící příčce jsou umístěny spojovací jednokřídlové otočné prosklené dveře ze dřeva.

Vůz má 4 dvoukřídlé otočné vnější dveře pro výměnu závěrů otevírající se ven. Dveře mají vnitřní kování pro jejich zabezpečení na obou křídlech všech dveří. Vnitřní spojovací dveře mají pouze běžné zámkové zabezpečení, jsou prosklené s kovovou ochrannou jednoduchou tyčovinou na skle nebo drátěnou sítí.  Dvoje protilehlé dveře v části výpravny závěrů, blíž k přepážce vozu, jsou prosklené, jedno pravé a jedno levé okno je otevírací zajišťované koženým řemenem. Další dvoje dvoukřídlé dveře jsou plné, oplechované. Všechna okna i dveře ve výpravně závěrů jsou zabezpečena jednoduchými ocelovým mřížovým nebo ocelovými tyčemi.  Mezi dveřmi jsou umístěny police na závěry.

Ve výpravně uzávěrů je podél bočnic a čelnice umístěn souvislý pracovní stůl šíře 65 – 70 cm s dvěma prosklenými průhledy do 2 poštovních schránek umístěných z obou stran bočnic blíž k čelnici. Stůl má ještě 3 pracovní zkosené zásuvky vždy uprostřed stolu pod každou třídnicí, pod deskou stolu jsou umístěny 2 vodící tyče s háky na poštovní pytle. Stůl navazuje na straně toalety na příčku a na protilehlé bočnici končí u oddělující vzduchové příčky kamen.  Nad stolem jsou umístěny, mimo 4 jednoduchých nezamřížovaných oken, tři třídnice. Třídnice celkově obsahují 109 třídicích polic z velké části prosklených. Okna jsou spouštěcí, otevírací, neuzamykatelná a zabezpečena pouze koženým páskem

Větrání vnitřních prostorů je střešní a zajišťuje ho jeden větrač  v každé místnosti s ručním ovládáním otevírání pomocí tyče. Žárovkové osvětlení každé místnosti zajišťuje 5 Ks stropních osvětlení a pod třídnicemi 4 ks přímého osvětlení desky a jedno boční osvětlení na příčce kamen. Všechna světla mají samostatné vypínače.

Regulátor topení je umístěn na příčce zevnitř výpravny uzávěrů.

Kování všech dveří je ocelové.

Záchod vozu má nádržku ocelovou glazovanou mísu a umyvadlo.

Záchranné brzdy jsou umístěny vždy v každé místnosti, ve výpravně uzávěrů na bočnici nad příčkou kamen, ve výpravně závěrů na bočnici proti vestavěné skříni a vedle dělící příčky.

(Zdroj Poštovní muzeum a DHV Lužná u Rakovníka, KŽM Kladno)

Technické parametry poštovního vozu:

Rok výroby :                                                                           1929

1929

Výrobce :                                                                            

Bautzen

Váha :

24520 kg

Rychlost :

80 km

Délka přes nárazníky :

13,30 m

Délka skříně :

12,10 m

Šířka skříně :

3,00 m

Rozvor :

8,00 m